Tieto ja tekniikka Clintonin kampanjavetureina

Toimittaja Olli Ainola raportoi Yhdysvaltain presidentinvaalien kampanjoinnista Mediapäivässä julkistettavassa Mediakirjassa.

Clintonin kampanja on tehdas, joka luottaa mainontaan ja tiedon syväkairaukseen, ilmenee toimittaja Olli Ainolan raportista. Raportti on osa 16.11. Mediapäivässä julkistettavaa Mediakirjaa. Mediakirja 2016 on mediatoimialan ensimmäinen yhteinen vuosijulkaisu.

Kun Yhdysvaltain vaalipäivään on enää viikko, presidenttikilpailu demokraattien Hillary Clintonin ja republikaanien Donald Trumpin välillä on vaihteeksi kiristynyt. Liittovaltion poliisi antoi Trumpille loppusuoralla pientä toivonkipinää, kun FBI kertoi avanneensa uudelleen tutkinnan Clintonin sähköpostiskandaalista.

Tunteita kuumentanut tapaus kuvaa hyvin, millaista suossa tarpomista amerikkalainen vaalitaistelu nykyisin on. Paraatimarssi on siitä kaukana.

Kiinteistösijoittaja, tv-julkkis Donald Trump nousi vaalien haastajaksi populistisen ja mediajulkisuuteen nojaavan kampanjansa siivin. Trump on loistanut sosiaalisessa mediassa. Hän sai pitkään nauttia valtavasta ilmaisesta mutta rahanarvoisesta uutisjulkisuudesta.

Taktiikka osoitti haavoittuvuutensa, kun Trumpin naisia halventavat törkypuheet tulivat julki. Media nostaa, media laskee. Tämä draaman laki ei ole muuttunut.

Pitkän linjan poliitikko Clinton valitsi toiset aseet. Hän rajoittaa uutisjulkisuuden vain välttämättömään. Näin hän yrittää suojata haavoittuvaa ja tahriintunutta imagoaan.

Demokraatit luottavat maksettuun mainontaan sekä aiempaa selvästi enemmän tiedon, tutkimuksen ja tekniikan voimaan.

Clintonin kampanjakoneisto on kurinalainen tehdas, joka työllistää kymmeniä mainonnan ja median asiantuntijoita, tilastotieteilijöitä, käyttäytymistutkijoita ja matemaatikkoja.

Heillä on käytössään tehokkaat algoritmit, jotka etsivät ja erittelevät tärkeitä syy-seuraussuhteita sosiaalisesta mediasta, äänestäjien älypuhelimista, tilastoista ja tutkimuksista.

Analyysiyksikkö pitkälti päättää päivittäisen mainospanostuksen. Se käyttää dynaamista mainosajan ostamistekniikkaa, joka tuntee kilpailijan mainonnan ja tv-kanavien inventaarin ja hinnoittelun.

Demokraatit mallintavat äänestäjien käyttäytymistä, mikä viime kädessä tarkoittaa tunteiden tunnistamista uuden teknologian avulla. Kampanja syväkairaa tietoa jopa kuluttajadatasta tarkoituksenaan löytää sopivimmat äänestäjät, joiden äänin vaali voitetaan.

Yhdysvalloissa poliittinen kampanjointi on iso teollisuudenala. Toimittaja Olli Ainola tutustui sen viimeisimpiin virtauksiin republikaanien ja demokraattien puoluekokousten yhteydessä viime kesänä. Lue hänen raporttinsa Vaaliaseina tiede ja mullistava tekniikka jo nyt. Artikkelia saa lainata lähde (Mediakirja 2016) ja kirjoittaja mainiten.

Lisätietoa kampanjarahoituksesta: Bloomberg Politics: Tracking the 2016 Money Race